Медиите в България основно се фокусират върху негативните събития, създавайки усещане за постоянен страх и несигурност сред хората.За съжаление, тази тенденция се е утвърдила през годините, като дори самите зрители започват да възприемат тези новини като нещо обичайно и дори нормално. Но кога и защо решихме, че само лошите новини трябва да бъдат в центъра на вниманието? Медиите ни правят тъжни, защото ни потопяват в негативизъм и отчаяние.
Не само телевизиите, но и много онлайн платформи и новинарски сайтове следват същата тенденция. За да генерират трафик и увеличат броя на четенето на статиите си, те също залагат на стряскащи заглавия и сензационни новини. Често тези заглавия не отговарят на истинското съдържание на материала, но са достатъчни да привлекат вниманието на хората. Това е порочен кръг, който вместо да информира, предизвиква излишен стрес и отвращение у аудиторията. Все повече хора избягват да влизат в такива сайтове, осъзнавайки, че тези новини не само че не им носят полезна информация, а напротив — задълбочават усещането за отчаяние.
Въпреки че критиката към медиите често се свързва с липсата на обективност или манипулация, в случая с фокусирането върху негативизма можем да говорим и за липсата на баланс. Често в чуждите новинарски емисии има място и за добри новини .Такива новини не само че не водят до депресия, а могат да вдъхновят и да дадат надежда.
Може би причината, поради която българските медии се ориентират към негативизма, е и нашата склонност да се фокусираме върху проблемите, вместо върху решенията. Българинът сякаш има вродена потребност да се сравнява с другите, като често намира утеха в чуждото нещастие, като начин да се почувства по-добре в собствената си кожа.
България води в класация по игнориране на телевизиите в частта им с новините. С 58% по този показател заемаме първо място в Европа. След нас по негледане на тв-новини са Турция и Хърватия – съответно с 56% и 51%. Все повече българи коментират в социалната мрежа, че не гледат български новини, а част от тях са категорични, че напълно са игнорирали телевизора като възможност за уплътняване на свободното време. Всички са категорични, че решението е рефлектирало положително върху здравословното им състояние.
Интернет и социалните медии предлагат алтернативни начини за получаване на информация, а това често води до по-селективно и съзнателно избиране на съдържание. Тези хора осъзнават, че психическото им здраве е в техни ръце и избягват токсичните новини, които биха могли да повлияят на тяхното настроение и възприятие за света.
Вместо да се фокусираме върху всичко лошо, което ни се случва, защо не потърсим повече добри примери около нас? Може би и медиите трябва да се замислят за отговорността си да формират обществени нагласи и да предлагат не само проблеми, но и възможности и решения. Щастието на хората не се крие в това да научават за всяка трагедия по света, а в това да виждат надежда и светли моменти в сивото си ежедневие.
namoreto.bg/