Според изследване средно по 50 училища се закриват у нас всяка година, за тази притеснителна тенденция сочи анализ на NOVA.
За последните 30 години от 10 000 училища и първо място на Балканите по образователен растеж сме изпаднали драстично в класацията. С идването на новия век те са вече четири пъти по-малко. Всяка година данните от НСИ показват спад, като за 2023/2024 г. учебни заведения са едва 1931.
Данни от МОН за периода от 1991 – 2022 г. сочат, че са закрити 1435 училища – 630 начални, 776 основни, 29 средни. За същия период учениците също са намалели почти наполовина, от 1 366 927 до 708 628. Това означава, че спадът е с 658 299 ученици или 48,16%.
Статистическите данни показват и че в цялостен план населението на страната ни намалява във почти всички общини, а в някои от тях дори с повече от 30%. Паралелно нараства броят на общините само с едно училище. През 2017/2018 г. общините са 38, но през 2021/2022 те вече са 44. Или още казано 17%.
Тези данни са доказателство, че нещо в системата не работи и че има спешна необходимост от оптимизация на мрежата от училища. Нужен е и финансов стимул, който да бъде употребен за преструктуриране на образователната система и мотивиране на преподавателите.
Според Регистъра на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, който се поддържа от МОН, закритите училища по общини са следните:
- Благоевград – 52
- Бургас – 50
- Велико Търново – 47
- Варна – 55
- Видин – 49
- Враца – 49
- Габрово – 21
- Добрич – 37
- Кърджали – 48
- Кюстендил – 39
- Ловеч – 31
- Монтана – 34
- Пазарджик – 31
- Перник – 13
- Плевен – 48
- Пловдив – 54
- Разград – 32
- Русе – 35
- Силистра -30
- Сливен -27
- Смолян – 43
- София-град – 79
- София-област – 33
- Стара Загора – 40
- Търговище – 43
- Хасково – 48
- Шумен – 53
- Ямбол – 28
Освен демографски причини за закриването, проблемен е финансовият модел, недостигът на учители, наличието на пътна инфраструктура и капацитет на най-близкото друго училище, ако в населеното място няма такова.
Направеният анализ демонстрира, че основният фактор, с който политици и експерти се борят е демографската криза, икономическите и социалните фактори. Закриването на учебни заведения е причина за задълбочаване на проблемите с неравния достъп до образование, както и икономическата и социалната нестабилност на дадени региони в страната. Един от ключовите начини за справяне с тази криза е насочването на усилията към прилагане и внедряването на други инструменти за намаляване на темпото, с което се закриват училища. Трябва да се мисли в посока намаляване на обезлюдяването на дадени региони и цялостната борба с демографската криза у нас.
Подробна статистика вижте ТУК
namoreto.bg/