Договорите за строителство и за строителен надзор на тунела под Шипка ще бъдат подписани в сряда, съобщи агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ). Това става след близо 3-годишна процедура по Закона за обществените поръчки, която
беше стартирана през 2019 г. и премина през обжалване в съда.
Изграждането на съоръжението е топ приоритет по новата програма “Транспортна свързаност” 2021 – 2027 г., която чака одобрението от Европейската комисия.
С подписването на договорите реално може да започне реализацията на проекта. Първо ще трябва да бъде направено проектирането на съоръжението, тъй като поръчката е на инженеринг, което се очаква да отнеме около година. Самото строителство ще стартира през 2023 г. и би трябвало да приключи до 2027 г.
Проектът
Проектът предвижда изграждането на участък с дължина от 10.5 км. От тях близо 8 км са ново строителство, а 2.5 км е реконструкция на съществуващия първокласен път Габрово – Казанлък. Заложено е изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 км. Тунелът под Шипка ще е с дължина от 3.22 км, а останалите 4 тунела са по-малки – съответно 171 м, 240 м, 90 ми 290 м.
Ще бъдат построени още и 6 моста и един подлез.
Тунелът под връх Шипка започва на 1 км западно от прохода и на 1 км източно от връх Малуша.
Северната част на съоръжението ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще е с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.
Тунелът е възлова точка за пътния трафик в посока Север – Юг и през него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.
Основните транспортни направления, които ще бъдат обслужвани са Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).
Строителите
Обществената поръчка за проектиране и строителство беше спечелена от ДЗЗД “Консорциум ПСВТ”, в което участват “Пътни строежи – Велико Търново” АД, “Хидрострой” АД и “Пътинжеренигстрой-Т” ЕАД.
Стойността на договора с тях е 358 милиона лева с ДДС.
Срокът за проектиране на съоръжението е 240 дни (8 месеца), а на строителството 1280 дни (около 3.5 години).
Същият консорциум изгради и обходния път на Габрово през изминалия програмен период, което беше първата фаза на реализацията на проекта.
Строителният надзор ще бъде възложен на ДЗЗД “Трансконсулт – Свеко”, в което участват “Трансконсулт – БГ” ООД и “Свеко Енергопроект” АД. Техният договор е за 6 479 935,20 лв. с ДДС.