На 14 февруари клиентите на Netflix в България получиха e-mail, с който биват уведомени, че цената на месечния им план ще е по-ниска, затова съобщава capital.bg. Така най-евтиният Basic план от 7.99 евро ще струва 4.99, а най-скъпият Premium от 11.99 става 9.99 евро. Standard от 9.99 евро се намалява на 7.99 евро. Оказва се, че такива съобщения са получили и потребителите от повечето от останалите балкански страни като Хърватия, Словения, Босна и Херцеговина, Сърбия, Албания и Северна Македония.
От компанията не са излезли с официално изявление, но намаляването на цените на плановете може да се обясни с въвеждането през есента на евтиния план с реклами и факта, че Netflix вече въвеждат ограничения за използване на един акаунт от повече от едно домакинство. Навярно идеята е по-евтините планове да бъдат по-привлекателни и “поносими” за потребителите след бъдещите рестрикции, но и да има по-голям баланс спрямо пазарите, на които Basic планът с реклами е достъпен.
По данни на самата компания по света над 100 млн. домакинства използват чужд акаунт без да плащат за това. От Netflix желаят да ограничат това и преди дни обявиха, че въвеждат правила за следене кой и откъде използва дадена регистрация. Също така срещу допълнителна такса (различна за отделните държави) ползвателят му може да добавя още потребители. Сред страните, в които това вече е възможно, са Испания, Португалия, Канада и Нова Зеландия.
Потребителите ще трябва да посочват своя адрес, от който ще използват услугата, но не става ясно как точно ще се следи дали се спазва това. В съобщението на стрийминг компанията е посочено, че и за в бъдеще при пътуване потребителите ѝ ще могат да гледат видео-съдържание от акаунтите си без проблем.
Счита се, че подготовката за рестрикциите с ползването на акаунтите на Netflix е започнала още в края на октомври 2022 г., когато компанията технологично въведе отделянето на профилите от един акаунт в отделни самостоятелни потребителски единици. Преди това не беше възможно член на семейството да създаде и използва отделен акаунт, но като запази цялата налична в профила си информация.
Промените в цените на плановете и въвеждането на рестрикциите идват в момент, когато компанията отчете за последното тримесечие на 2022 г. привличането на нови 7.7 млн. платени потребители като те достигнаха 231 млн. в целия свят. За четвъртото тримесечие приходите на компанията са 7.9 млрд. долара, а чистата печалба е едва 55 млн. долара след 607 млн. през 2021 г.
Цените на конкуренцията
С промяната Netflix все още остава една от скъпите стрийминг платформи за видео съдържание, но пък по данни на JustWatch за 2021 г. държи 31% от пазара в страната. HBO Max (до март 2022 г. HBO GO) е най-дълго на българския пазар и със своите 16% дял се нарежда втора по популярност. За това допринася и фактът, че мобилните оператори предлагат в абонаментните си планове допълнителна услуга абонамент за HBO. Дори и да не бъде използван през мобилен оператор HBO Max е все пак най-евтин вариант със своя единствен план от 4.99 евро на месец. Ако бъде заплатен едногодишен абонамент, цената на месец пада дори до 3.32 евро.
Disney+ навлезе в България в средата на юни 2022 г. и цената му е 7.99 евро на месец, но чрез годишния абонамент потребителите получават 15% отстъпка или приблизително 6.66 евро на месец.
С 15% Amazon Prime се подрежда на трето място по разпространение в страната. За българските му потребители на месец струва 5.99 евро, но първият един месец е безплатен, за да може платформата да бъде тествана от потребителите.
От средата на декември 2022 г. в България започна да функционира и SkyShowtime на филмовия гигант Paramount Global. Цената му от 3.90 евро за момента е най-ниската на месец, като със закупуване на годишен абонамент пада дори до 2.66 евро.