Учени са наблюдавали по време на експеримент, че човек учи по-лесно и по-бързо чужди думи, ако вдишва аромат от рози. На какво се дължи този странен факт и каква роля играе мозъкът в този процес.
Участниците в проучването, публикувано в научното списание “Нейчър”, е трябвало да учат чужди думи. Всички 165 души получили думите за учене в затворени пликове, като хартията на половината от тях била напоена с аромат от рози, а на останалата половина била с неутрален мирис. Участниците в експеримента трябвало да научат общо 40 чужди думи за три дни. Сравнението на резултатите от двете групи показало, че училите с помощта на аромат от рози са успели да запомнят средно с 8,5% повече думи.
Мозъкът прави връзка между аромата и информацията
Мозъкът постоянно филтрира постъпващите информации и взима решения. “Именно тук иде и ролята на аромата”, обяснява невробиологът Юрген Корнмайер от Фрайбург, цитиран от АРД. Лексиката явно започва да се свързва с аромата, който участниците в експеримента са вдишвали, докато са учели. Това е помогнало на мозъка да съхрани по-добре наученото и да го възпроизвежда по време на теста. Предполага се, че мозъкът в този случай прави връзка между аромата и постъпващата нова информация.
Компютърни томографии на човешкия мозък, а и по-ранни експерименти с плъхове също свидетелстват, че ароматите въздействат на мозъка особено силно. Най-вече хипокампусът в мозъка – този посредник между краткосрочната и дългосрочната памет – се активизира от ароматите.
Подобряване на паметта
Каква информация точно съхранява мозъкът се решава също и по време на сън. Експерименти в лаборатории за сън са показали, че мозъкът реорганизира известна част от наученото през деня по време на фазата на дълбокия сън. Тогава се определя коя информация да получи достъп до дългосрочната памет.
Самото запаметяване на информацията се извършва основно във фазата на дълбокия сън. Ако мозъкът вече е свързал конкретна информация с определен аромат, това може да помогне за съхраняването на информацията в дългосрочната памет, твърдят учени. В този процес се активизират същите нервни клетки, които вече са били задействани и по време на ученето в будно състояние.
Ароматите имат помощна функция
Ароматът обаче може да изпълнява единствено помощна функция. Няма как някой да се справи без същинско учене. Ароматът все пак помага за ефективността на учебния процес. Особено полезен е, когато времето за учене е кратко, смята невробиологът Корнмайер.
“Може да се окаже, че тогава ароматът действа като бустер. Ароматите биха могли да помагат на хората да достигнат максимума на своите възможности по време на учене”, смята ученият. Все пак използването на аромати вероятно не може да предотврати забравянето.
Не са единствено розите
Ефектът на аромата от рози е бил открит случайно – просто първото подобно експериментално проучване е било направено именно с рози. “Но аз съм твърдо убеден, че и други аромати също действат. Разбира се, това трябва да бъде доказано в бъдещи проучвания”, казва невробиологът.
Ароматът на лавандула, на портокали и много други също биха могли да помогнат при учене – поне краткосрочно. Но в тази област предстоят още много изследвания. Засега е ясно само едно – онова, което ухае добре, може да е от полза при следващия тест или изпит.