Един от най-важните проекти за цяла Северна България наред с автомагистрала “Хемус” е тунелът под Шипка. Той е замислен още преди 125 години, но едва преди няколко години, при управлението на Бойко Борисов, се стигна до реален проект и избор на изпълнител. Договор обаче така и не бе подписан, тъй като нямаше пари.
След множество отлагания и дори закани на сегашния министър на регионалното развитие Гроздан Караджов, че е нужно ново проектиране и нова процедура за избор на изпълнител, в крайна сметка днес, 8 юни, ще бъде подписан договорът с избраното още преди година обединение. Предложената цена от консорциум ПСВТ, в който влизат “Хидрострой”, “Пътни строежи – Велико Търново” и “Пътинженерингстрой-Т”, е 358 млн. лв. с ДДС и до момента няма информация строителят да иска индексация на сумата поради драстичното увеличение на цените на суровините и строителните материали. От АПИ препотвърдиха за “Капитал”, че ще се подпише договор за тази сума и че може само да се спекулира относно евентуалното преиндексиране за в бъдеще.
Ако всичко върви по план, бързото преминаване през Стара планина може да стане факт през 2026 година.
Другият договор, който се подписва днес, е с избрания изпълнител за строителен надзор – ДЗЗД “Трансконсулт – Свеко” с участници в него “Трансконсулт – БГ” и “Свеко Енергопроект”. Стойността на договора е почти 6.5 млн. лв. с ДДС.
Твърде дълго чакан тунел
Обществената поръчка за изготвяне на технически проект и строителство на тунела под връх Шипка е пусната през октомври 2019 г., а офертите са отворени на 29 април 2020 г. Участват четири чужди фирми (три турски и една от най-големите строителни компании в Китай) и три обединения от български строителни компании. Прогнозната стойност тогава беше 320 млн. лв. с ДДС, но не беше пределна – т.е. кандидатите нямаше автоматично да бъдат отстранени, ако не се вместят в нея.
Неясно защо почти година по-късно, март 2021 г., са обявени и допуснатите оферти, като три от чуждестранните компании са отстранени преди етапа с отварянето на финансовите предложения. Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) обявява на 11 юли (три дни след вторите за годината парламентарни избори) същата година победителя в търга – “Консорциум “ПСВТ”. Следват обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС) от класирания на второ място “Трейс груп холд” като жалбите са отхвърлени.
В началото на 2022 г. министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов припомни, че проектът е предложен за финансиране от Програма “Транспортна свързаност” 2021-2027 г., която все още не е одобрена. Това се очаква да се случи през следващите седмици.
Обича ме, не ме обича
От началото на годината се разигра същинска сага около тунела, която беше в стил “обича ме, не ме обича” поради смяната на мнението на регионалния министър Гроздан Караджов няколко пъти. Първо през януари той отсече, че в този си вид тунелът не е достатъчен, тъй като е предвиден да бъде с по една лента в посока. В началото на април от специална интерактивна карта на МРРБ с всички по-важни инфраструктурни проекти се препотвърди да не очакваме този тунел по-рано от 2026 – 2030 г. Само няколко дни по-късно министър Караджов обяви, че все пак тунел под Шипка в този си габарит ще се строи, а заместничката му Деляна Иванова отсече, че “Проектът е необратим”.
Очакваше се още през април да бъде подписан договорът с избрания изпълнител, но се наложи забавяне заради несигурното финансиране. След подписването днес изпълнителят ще има 240 дни за проектиране на тунела и още 1280 дни за строителните работи или общо четири години и половина. Това означава, че строителството на тунела може да стартира най-рано през 2023 г. и да приключи до края на 2026 г
Кой ще строи тунела
Консорциумът победител е образуван от “Хидрострой” и “Пътни строежи – Велико Търново” на бившия шеф на Агенция “Пътища” (сега Агенция “Пътна инфраструктура”) Велико Желев и “Пътинженерингстрой-Т” на Григор Иванов.
Същото обединение изгради обхода на Габрово, който е предшестващ етап на проекта за тунела под “Шипка”. Там строителните дейности започнаха през 2013 г. и трябваше да приключат през 2015 г., но обходът бе завършен чак през 2020 г.
През 2019 г. “Хидрострой” завърши 9 км от магистрала “Хемус” между Ябланица и Боаза в консорциум с други две дъщерни дружества на Велико Желев – ВДХ и “Пътстрой Бургас”. Освен това “Хидрострой” е един от ключовите и неофициални подизпълнители на държавната компания “Автомагистрали” на “Хемус”. Велико Желев твърди, че само е давал машини под наем и доставял материали на дружеството. Участието на компанията му се посочва от няколко независими източника от бранша, а доказателство са плащанията от “Автомагистрали”, която към края на 2020 г. е платила над 150 млн. лв. на “Хидрострой”.
“Пътинженерингстрой-Т” пък е един от кандидатите да строят първите 75 км. от бъдещата магистрала “Русе-Велико Търново”. Процедурата е на етап отваряне на офертите, но от АПИ не са излезли все още с решение за избрания победител. Обявената още през 2020 г. прогнозна цена на цялата магистрала е 1.5 млрд. лв.
Какво включва проектът
Според заданието в обществената поръчка от 2019 г. тунелът под Шипка ще е с дължина 3.2 км., който всъщност ще е най-дългото подобно съоръжение в страната. Целият проект включва още четири по-малки тунела – съответно по 171 м, 240 м, 90 м и 290 м, шест моста и един подлез.
Цялостното проектиране на трасето от Северна до Южна България започна като поръчка още през 2013 г. По-късно проектът е разделен и първо е изпълнен обходът на Габрово, а тунелът беше даден съвместно като проектиране и изграждане.
“Тунелът ще е на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа)” разясниха от АПИ при обявяването на датата за подписване на договора с изпълнителя.
capital.bg/