Тим Кук току-що обясни една брутална истина за провала, която повечето хора никога не признават, че успехът не е обратното на провала. Често това е резултат от неуспех по правилния начин.
Apple е може би една от най-успешните компании в историята на бизнеса. По времето, когато пиша това, това е най-ценната компания на земята, струваща повече от 2 трилиона долара. Голяма част от тази стойност идва от факта, че прави едно от най-популярните устройства на земята, iPhone.
Мисля, че голяма част от тази стойност идва от успеха на нейния главен изпълнителен директор Тим Кук, който е наблюдавал най-необикновения растеж на всяка компания през последното десетилетие. Кук със сигурност знае много за успеха.
Всъщност е лесно да попаднете в капана на идеята, че компания като Apple автоматично става успешна. Отвън определено изглежда така. Дори по-малко популярните, по-малко успешни продукти на Apple биха били огромна печалба за почти всяка друга компания. Почти невъзможно е да чуете за техен голям провал. Единственият неотдавнашен пример, за който мога да се сетя – поне в голям мащаб – е клавиатурата Butterfly, която беше почти повсеместно беше ктитикуване от клиенти.
Според Кук това е умишлено. Нямам предвид, че Apple лъже за успеха си или се опитва да скрие своите неуспехи от своите потребители, а по-скоро умишлено да не „включва клиентите в откриването на провала“.
Не че Apple никога не се проваля – просто компанията упорито се опитва да се провали, преди да достави нещо на своите клиенти. Това всъщност е важно, защото, както се оказва, провалът може да е един от най-големите страхове на всеки предприемач. Работата е там, че провалът е, както го казва Кук, „част от живота, независимо дали сте нова компания или компания, която съществува от известно време“.
Кук обясни позицията на Apple относно провала по следния начин:
Ние си позволяваме да се провалим. Опитваме се да се провалим вътрешно, вместо външно, защото не искаме да въвличаме клиентите в този провал. Но ние разработваме нещата и впоследствие решаваме да не ги реализираме. Започваме да вървим по определен път и понякога се коригираме значително поради откритията, които правим в този процес.
Наистина има брутална истина в изявлението на Кук: Всеки се проваля в даден момент. Това може да е трудно да се чуе и със сигурност е нещо, което много хора пренебрегват. Всъщност има много хора, които са се убедили, че ключът към успеха е избягването на провала на всяка цена. Проблемът е, както Кук посочва, „ако не се проваляш, не опитваш достатъчно различни варианти“.
Помислете за това за минута. Ако вашето предприемаческо пътуване до този момент е било напълно лишено от провал, това не е похвално. Напротив, той казва, че просто не работите достатъчно усилено.
Работата е – и мисля, че това е причината това да е толкова трудно за хората – твърде често сме по-загрижени за това как изглежда успеха, отколкото от действителният успех. В резултат на това правим всичко възможно, за да избегнем провал или нещо, което може да изглежда като провал.
Начинът, по който минава провалът не е да играете на сигурно или да се преструвате, че няма да се случи. По-скоро ключът към успеха е да изградите своя процес по начин, по който да се провалите вътрешно, а не външно. Когато гледате на провала по този начин, това променя начина, по който мислите за успеха. Провалът е част от процеса на правене на нещо успешно.
Причината това да е толкова важно е, че ако се заблудите да вярвате, че сте имунизирани срещу провал, в крайна сметка ще включите клиентите си във вашия провал в някакъв момент. Това е неизбежно. Решението не е да се стараете повече, за да не се провалите, а да се стараете да го направите по начин, който допринася за успеха не само на вашия продукт, но и на вашите клиенти.