Резултатите от последното издание на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) отново показват, че българските ученици са на дъното в сравнение с техните връстници от другите страни членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
Делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям – 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки. Данните показват, че когнитивните компетентности на повече от половината ученици не са адекватни за решаване на ежедневни проблеми.
Това е поредният път, в който България се представя изключително слабо в PISA. През 2018 г. делът на учениците с ниски постижения в трите области беше съответно 53%, 51% и 46%.
Резултатите от PISA са тревожен сигнал за състоянието на българското образование. Те показват, че системата не успява да осигури на учениците необходимите знания и умения, за да бъдат успешни в живота.
Вчера (4 декември), ден преди публикуването на резултатите от изследването, Министерството на образованието и науката обяви няколко мерки за повишаване на резултатите в борбата с ниската функционална грамотност. Сред тях са създаване на допълнителен модул в националните програми, насочен към учениците и квалификацията на учителите да преподават и подготвят задачи по формата на PISA, както и въвеждане на национални входни нива в девети клас по български език и литература, математика, природни науки с практически задачи по модела на PISA.
Тези мерки са стъпка в правилната посока, но те не са достатъчни, за да се постигне съществен напредък. Необходими са цялостни реформи в българското образование, които да гарантират, че всички ученици получават качествено образование, независимо от социалното си положение или местоживеене.