С последните промени в Закона за управление на етажната собственост от 29 септември миналата година необитаемите апартаменти също дължат такса за режийни разходи за входа и ако има фонд „ремонт и обновяване“, като тази такса се приравнява като за един живущ в тях, в зависимост от етажа, който живеят, сподели в ефира на Радио Стара Загора Милена Петрова, професионален домоуправител.
„Ако на първия етаж таксата е два лева на човек и пет лева фонд ремонт –заплащат 7 лв. Единствено ако общото събрание не вземе друго решение, с протокол за такова“, казва Петрова. В практиката си най-често тя среща проблеми със собственици, които са в чужбина и не са запознати със Закона и не заплащат месечните си задължения. Има и хора, които са по селата и не плащат. Случва се и собственици да отдават апартаментите под наем без да уведомят домоуправителя, макар че по закон имат 14 дневен срок за това.
„Когато им звъним, че се събират такси, примерно за ремонт на покрив, възразяват, че не живеят там. Започваме да обясняваме, че те все пак плащат данък за този апартамент и като собственици са длъжни да се съобразят с общото събрание и решенията взети на него. Обясняваме на хората, че когато става въпрос за ремонт на покрив те сами трябва да вземат решение дали цялата сума трябва да бъде разпределена по равно или да бъде разпределена според процент идеални части“, разказа Милена Петрова.
Друг проблем е струпването на вещи по общите части на сградите, стълбищата и коридорите, които по закон трябва да бъдат свободни, особено при нужда от евакуция.
По повод възможностите за саниране по следващите етапи от програмите, които изискват доплащане от етажната собственост, се забелязва отдръпване от първоначалния интерес.
„Ако един апартамент 60 кв. м. трябва да заплати 5 хил. – 5,7 хил. лв. те казват, че по-добре сами да си санират апартаментите, още повече че сами ще изберат дограмата, която ще сложат и ще изберат фирмата, която да изпълни ремонта“, разказа Милена Петрова.