Албума „Строи се монумент“ на казанлъшкият фотограф Бедрос Азинян ще бъде представен в Българката Академия на Науките този месец. Премиерата в института е предвидена за 26 април /сряда/ в централното фойае на Академията, а началото е обявено за 17 часа. Представянето на албума е по повод 41-вата годишнина от откриването на Дом-паметника на връх Бузлуджа.
Луксозно издание, което разказва хронологично за историята на построяването на най-голямата идеологическа сграда в България освен в Казанлък, беше представено и в Габрово в края на миналата година.
Книгата представя начина на строителството, трудовите процеси и строителните неволи на хората, които създават този единствен за времето си мащабен монумент в сърцето на Стара планина. Албумът съдържа 363 фотоса, които са заснети от тримата щатни фотографи по времето на функционирането на обекта – Артин Азинян, Петър Бакалов и Бедрос Азинян. Той обхваща пълен период от началото на строителството през 1974 г. до затварянето му за посетители през 1989 година, информират още от пресцентъра на Музея на хумора.
На 23 януари 1974 г. архитект Георги Стоилов и инженерите започват подготовката на строителната площадка. Планинският връх Бузлуджа е свален с 9 метра (от 1441 м до 1432 м), като са изкопани 15 000 кубически метра скала за основата на паметника. В процеса са използвани общо 70 000 тона бетон, 3000 тона армирана стомана и 40 тона позлатено стъкло.
Построяването на Бузлуджа е финансирано с публични дарения с намерението да се превърне в общонационална кауза. Поради трудното място, тежките метерологични условия особено през зимата и конструктивната сложност, проектът е отнел повече от седем години (януари 1974 – август 1981).
По време на осемгодишното използване на паметника, той е бил посетен от над 2 милиона души. Имало е строг график за всеки ден през работното време: от 9 до 12 и от 13 до 16 часа, с изключение на понеделник и вторник, когато сградата е била затворена. Не се е изисквало входна такса, а предварително писмено известие и регистрация. Приемът е бил на всеки пълен час. В сградата групите задължително оставали заедно и извървявали фиксиран маршрут с екскурзовод. Основна забележителност е било шоуто “Звук и светлина” в основната зала на паметника. Беседите на екскурзоводите са представяли и интерпретирали както изображенията на мозайките, така и актуални теми. Високият 70 м пилон не е бил отворен за посетители, а достъпен само за техническо обслужване.