Община Казанлък – една от първите общини в България, създали Общинско предприятие по комунални дейности и поддръжка на инфраструктурата, от 2017 година ТБО за нежилищните имоти се определя според количеството на битовите отпадъци, съобразно броя и вместимостта на необходимите съдове за събиране им и честотата за тяхното транспортиране. – което се доказа, като добре работещ вариант.
Към момента Община Казанлък разполага с 10 мобилни центъра за разделно събиране на отпадъците като се предвижда да бъдат закупени още 15. Казанлък е първата община в страната, преминала обучение за новия модел за събиране на такса “смет”.
Форумът „Управление на отпадъците – споделена отговорност на общините и държавата“ обедини общините в общата им отговорност за реализиране на една от ключовите реформи в страната.
Темата на настоящия форум е в центъра на общественото внимание и поражда редица предизвикателства пред местните власти. Реформата в управлението на отпадъците е най-трудната и най-предизвикателна задача за настоящия общински мандат – тя е обща задача на държавата, общините, бизнеса и гражданите. Това заяви изпълнителният директор на НСОРБ Силвия Георгиева при откриването на дискусионния форум, част от програмата на Годишната среща на местните власти.
С приемането на новата Наредба за реда за изготвяне и образеца на план сметката ангажиментът беше стоварен изцяло на общините. Подготвителната работа, която местните администрации извършиха, показа дефицитите както на действащата нормативна уредба, както и необходимостта да бъдат сериозни реформи в общинските системи за управление на отпадъците. Осъзнавайки тежестта за общините централната власт ни даде още една година, за да можем да приложим реформата ефективно. Това означава, че за нас работата продължава все така интензивно, добави Силвия Георгиева.
Във всяка община бяха създадени екипи от общински експерти, а Сдружението изготви много подробен консултативен материал за видовете данни, които трябва да бъдат събрани, за да започнем първоначалните изчисления, заяви председателят на УС на НСОРБ и кмет на Велико Търново Даниел Панов и добави, че темата е дискутирана активно на работни срещи между общините.
На база задълбочената работа през последните месеци, НСОРБ вече състави ясна картина за промените, които се очертават. Първоначалните изчисления, които бяха направени в общините, показаха значителен ръст на таксата за домакинствата – между 2 и 7 пъти (в селата над 10 пъти).
За успешното прилагане на новите основи за определяне на ТБО не малка част от общините предприеха мерки за промени на своите системи за управление на битовите отпадъци, с фокус върху разделното събиране и оптимизация на сметосъбирането. Общините инвестираха и в модернизация на инфраструктурата, като това включва закупуването на нови контейнери и превозни средства, оборудвани с нови технологии за измерване на количествата отпадъци.
Председателят на УС на НСОРБ заяви още, че работата на терен във всички общини е показала и групи проблеми в нормативната уредба, чието разрешаване следва да предхожда или да върви паралелно въвеждането на принципа „замърсителя плаща“.
Това бяха и нашите основни мотиви за искане за отлагане влизането в сила на новите основи се отлага с 1 година. За радост, срещнахме разбиране както от финансовия министър, така и от народните представители от всички парламентарни групи – отлагането беше прието със забележително мнозинство от над 170 депутати от всички парламентарни групи, добави инж. Панов.
През 2024 г. започна изпълнението на дейностите по проекта на НСОРБ „Модели за оптимизиране процеса на управление на битовите отпадъци от общините в България“, който е финансиран от ПОС 2021-2027 г. През последните два месеца събрахме информация от общините за настоящото състояние на системите. На база систематизираната информация, до края на м. ноември т.г. ще бъде подготвен анализ на текущата ситуация, ще се идентифицират дефицитите и ще се очертае необходимостта от допълнителни инвестиции.
Въпреки напредъка по темата, пред нас стоят още много предизвикателства, както и нови възможности, които изискват нашето внимание и усилия. Важно е да разберем, че общините трябва да останем в готовност и да продължим своята активна работа и през следващата 2025 година, за да постигнем тази амбициозна промяна. От страна на НСОРБ, мога да Ви уверя, че вече сме подготвили и Управителния съвет прие План с приоритетните за нас предложения за подобряване на нормативната регулация, за да постигнем поставените си цели за промяна. Сигурен съм, че с общи усилия и с подкрепа от страна на държавата, ще успеем успешно да реализираме до край тази важна реформа, заключи Даниел Панов.
Ясно е, че 2024г. е година на отпадъците, а на общините са възложени изключително много дейности за управлението им. В настоящия общински мандат Вие сте изправени пред множество предизвикателства, заяви министърът на околната среда и водите Петър Димитров. Той заяви, че НСОРБ е изключително активно и работата с екипа на министерството е изключително сериозна и ефективна.
Министърът на околната средаподчерта, че в предстоящата реформа общините носят основните отговорности и предизвикателствата пред тях са твърде много. Той съобщи, че предстои да започне да действа работна група за изменения на Закона за управление на отпадъците. По думите му, трябва да се мисли за предоставяне на ефективни маханизни за санкциониране на нарушителите на кметовете.
Ръководителят на УО на Програма „Околна среда“ Галина Симеонова акцентира върху двете възможности, по които общините могат да се възползват по Програмата:
- Процедура „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци“ по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г. (ПОС). Конкретни бенефициенти са 94 общини от 21 Регионални сдружения за управление на отпадъците (РСУО), включени в Приложение №8 на Националния план за управление на отпадъците 2021-2028 г. Предвиждат се четири процедури за кандидатстване, за да могат да се обхванат всички общини.
- Процедура на конкурентен принцип за изграждане на площадки за повторна употреба и рециклиране на отпадъци, с прогнозен бюджет 144 млн. лв., която се планира за края на първото тримесечие на 2025 година.
Без Вашите усилия, устойчивост и баланс между изпълнители и граждани нямаше да сме толкова ефективни и резултатни, заяви към участниците Галина Симеонова и добави, че проектът на НСОРБ „Модели за оптимизиране процеса на управление на битовите отпадъци от общините в България“ е ключов за осъществяването на реформата за управлението на отпадъците.
Агенция „Тренд“ представи своето изследване на тема „Битови отпадъци и такса смет“, в което са провели 1003 ефективни интервюта с респонденти на възраст над 18 години. 38% смятат, че таксата за битови отпадъци е висока при положение, че 24% плащат под 50 лв. на година.
По отношение на предстоящата промяна при определяне на размера на ТБО 59% изобщо не са чували за принципа „замърсителят плаща“. Едва 4% са запознати.
Запитани коя от базата за определяне на новата такса смятат за по-справедлив и реалистичен, половината от анкетираните определят броя членове на домакинството. Явно хората не са запознати и имат нереалистични очаквания – 30% смятат, че с новата методика таксата би трябвало да намалее за тяхното домакинство, казват социолозите.
Изводът е, че има нужда от много мащабна и сериозна информационна кампания, за да бъдат наясно гражданите, че единственият начин за намаляване на таксата е при разделно събиране на отпадъците. Сегашната ситуация н е обнадеждаваща – 72% отговарят, че изхвърлят отпадъците си в общия контейнер. В същото време 62% отговарят, че нямат нужда от по-подробно запознаване с принципите на разделно събиране на битовите отпадъци, включително и хранителните отпадъци.
На въпрос дали биха намалили количеството битови отпадъци, които образуват, чрез използване на предмети за многократна употреба, намаляване на опаковките, използване на рециклирани уреди и др., ако това ще намали размера на такса битови отпадъци 36% отговарят със сигурност да, 44% – по скоро да.
От „Тренд“ имат готовност да предоставят пълното изследване на общините, които мислят, че данните могат да им помогнат при комуникацията с гражданите.
Консорциум „РЕЦ и партньори“, изпълнили по проекта на НСОРБ “Модели за оптимизиране на процеса на управление на битовите отпадъци от общините в България” по приоритет “Отпадъци” на Програма “Околна среда” 2021 – 2027 г., представи темата „Колко близо сме до принципа „замърсителя плаща“ – настояща ситуация и дефицити“.
През последните два месеца НСОРБ събра информация от общините за настоящото състояние на системите. На база систематизираната информация, до края на ноември т.г. ще бъде подготвен анализ на текущата ситуация, ще се идентифицират дефицитите и ще се очертае необходимостта от допълнителни инвестиции. Данните ще покажат как принципът „замърсителят плаща“ се прилага в нашата страна и какви са основните предизвикателства пред неговото ефективно изпълнение.
Отговори на въпросника са представили 221 общини. Те показват, че количеството на разделно събраните отпадъци от общинските системи е незадоволително – малко над 9 кг на жител. Това ще повлияе и на таксата. За сравнение, в страните с развити системи за разделно събиране тези стойности са на 80 кг. на жител. В същото време България е с най-висок процент предадена и преработена пластмаса, има добра рециклираща промишленост, големи мощности за производство на стъкло. Страната ни е една от трите в ЕС, които рециклират най-голям процент пластмасови отпадъци, съобщава Евростат.
Данните показват, че 49 общини нямат договори с организациите за оползотворяване на отпадъци. Проблем е наличието на информация – 117 общини нямат реален поглед какво е количеството на рециклируемите и биоразградимите отпадъци на тяхната територия.
За да се запазят досегашните приходи от ТБО, трябва да се увеличат тарифите за домакинствата. Може би ще има 20 общини, които няма да имат този проблем, но има и общини, в които бизнесът поема до 90% от стойността на ТБО, затова увеличението за гражданите ще бъде много голямо.
Трябва да има оптимизиране на разходи, съветват от консорциума. Говорим за цялостна промяна на системата за управление на отпадъци. Не може таксата да бъде само разходноориентирана. Тя трябва да предоставя стимули да събират разделно и рециклират, казват те.
Преходът към модел, основан на количеството генерирани отпадъци, изисква всяка община, съобразено със спецификите си, внимателно да извърши планиране, промени в собствените си системи и не на последно място трябва да използва дадената една година отсрочка за търсене на балансирани решения за избор на подходящи основи за определяне на ТБО.
namrb.org/