Глад за изкуство или неуважение към него? Този въпрос вълнува екипа на Художествена галерия – Казанлък, след като бе установена липсата на части от произведението „Кутии с тактилно изкуство“ на проф. д.н. Атанас Тотляков. Творбата е част от мащабния проект „Глад“, представящ уникални визуални изкуства на 22 локации в града.
Изложената творба включва три дървени кутии в червен цвят, съдържащи пластични структури, създадени чрез жест на стискане на акрилна паста в дланта на автора. Проектът цели да провокира взаимодействие с публиката чрез допир, като посетителите могат физически да усетят произведението. Въпреки това, по време на празничните дни, две от пластичните структури са изчезнали, вероятно “заети” от посетител, който не ги е върнал.
Екипът на галерията изразява разочарование, подчертавайки, че подобен акт на привидно „невинно“ присвояване не само ощетява изложбата, но и изпраща негативно послание към обществото. Проектът „Глад“ е резултат от сериозни усилия за представяне на изкуство, което ангажира всички сетива и подтиква към размисъл за човешката природа.
Творчеството на проф. Тотляков се основава на концепцията за тактилното изкуство, което разкрива връзката между физическите усещания и сетивното възприятие. Авторът разглежда глада не само като липса на храна, но и като потребност от осезание и телесно взаимодействие с околния свят.
Липсата на артефактите лишава изложбата от същността ѝ, като кутията остава празна – метафора за неосъществено взаимодействие.
Екипът на галерията призовава лицето, което е взело артефактите, да ги върне, като гарантира пълна анонимност. Това би било знак на уважение към творческите усилия и ще позволи на публиката да се наслади на замисъла на автора.