Над 1000 училища в страната вече са подали концепции за изграждане на STEM среда, за което е предвидено финансиране от близо половин милиард лева в Плана за възстановяване и устойчивост., съобщиха от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН). Заедно с подготовката на проектите е много важно да бъдат подготвени и учителите и директорите, които ще работят в тези кабинети, коментира министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на откриване на обучение за училищни директори от цялата страна за внедряване на съвременни методи на преподаване в образователната система.
Специален гост на събитието беше американският специалист в областта на STEM преподаването – Антоанета Стич от Университета Питсбърг, посочват от министерството. „Важно е не само да изградим материалната база за STEM обучението, но и да развием уменията, за да я използваме максимално ефективно“, подчерта проф. Цоков, цитиран от пресцентъра. По думите му към този момент е загубено ценно време за подготовка на българските училища за тази трансформация. „Разполагаме с едни сериозни средства, но без разбиране за важността на този процес, няма да постигнем целта за качествена промяна на системата“, каза още министърът. Той обясни, че новият екип на МОН е стартирал серия от дискусии с училищни директори и учители от цялата страна, за да се разясняват както целите на проекта, така и за повишаване информираността за STEM- обучението.
„Новата среда предполага и нов начин на взаимодействие, в това число съвместно преподаване и съвместно оценяване“, допълни проф. Цоков и обясни, че българските учители трябва да бъдат подготвени за тази трансформация. „Ще инициираме и промени в нормативните актове, за да гарантираме основата на STEM обучението, но тази промяна трябва да дойде от самата система. Тя не може и не трябва да бъде наложена отвън“, коментира министърът. По думите му STEM преподаването ще подобри и връзките с бизнеса и ще насърчи повече български деца да избират инженерни специалности, които са много важни за пазара на труда ни.
По-рано през деня проф. Цоков проведе и среща с Антоанета Стич. Тя представи американския опит и акцентира на здравите връзки между образователната система и бизнеса, които е изградило STEM обучението. „Това е една от причините за важността на този вид преподаване – защото то изгражда умения, които надграждат теоретичните знания“, подчерта тя. В разговора участие взеха още директорът на НЦПКПС Димитър Асенов, началникът на РУО – София Ваня Кастрева и председателят на УС на Съюза на ръководителите в системата на средното образование в България Диян Стаматов, допълват от МОН.