Строителството на тунела под Шипка е един от най-важните инфраструктурни проекти в България. Той трябва да облекчи трафика в посока Север-Юг и да съкрати времето за пътуване между Габрово и Стара Загора.
Плановете за изграждането на тунел под Шипка датират от 19 век. Първият проект е изготвен през 1878 г., но така и не е реализиран. През 2002 г. е подписано споразумение между България и Европейския съюз за финансиране на проекта.
През 2022 г. е подписан договор за проектиране и строителство на тунела. Договорът е на стойност 358 млн. лв. и е сключен с консорциум между “Пътни строежи – Велико Търново”, “Хидрострой” и “Пътинжеренигстрой-Т”.
Първоначално се планираше проектирането да приключи до края на 2023 г., а строителството да започне през 2024 г.
Въпреки това, проектът се забавя от няколко месеца. Причината за това са редица проблеми, включително:
- Грешки в кадастралните карти на Габрово и Стара Загора, които забавят процеса на проектиране.
- Проблеми от екологичен и правен характер, свързани с плана за управление на природния парк “Българка”.
Грешките в кадастралните карти са открити още в началото на проектирането. Те са свързани с местоположението на тунела и на обходния път на Габрово. За отстраняването им е необходимо време и средства.
Проблемите от екологичен и правен характер са свързани с това, че тунелът ще преминава през природния парк “Българка”. Необходими са съгласувания с различни институции, включително с Министерството на околната среда и водите.
Регионалният министър Андрей Цеков обяви, че е “умерен оптимист”, че до края на 2024 г. би могло при благоприятно развитие на съдебните процеси и при ускорено извършване на съгласувателните процедури строителството на тунела да започне.
Според АПИ, която е изпълнител на проекта, строителните дейности могат да започнат най-рано през септември 2024 г., ако бъдат осигурени необходимите средства.
Ситуацията с тунела под Шипка е показателна за проблемите, които срещат голяма част от инфраструктурните проекти в България.
Проектите често се забавят поради редица фактори, включително:
- Грешки в документацията
- Липса на съгласуваност между различни институции
- Недостиг на средства
Това води до значителни загуби за икономиката и за обществеността.
В случая с тунела под Шипка забавянето може да доведе до увеличаване на трафика в района и до повишаване на риска от инциденти.
За да се избегнат подобни проблеми в бъдеще, е необходимо да се подобрят процедурите за планиране и изпълнение на инфраструктурни проекти.