Руската федерална служба по интелектуална собственост е получила заявка за регистрация на лого с името „Дядя Ваня“ (по името на пиесата на Чехов „Вуйчо Ваньо“), която копира световноизвестната емблема на веригата McDonald’s. От службата твърдят, че заявката е подадена на 12 март от дружество на име „Русское поле – Логистик“. Според РИА Новости, фирмата се занимава с продажба на консерви с марката „Дядя Ваня„.
От името на „Русское поле – логистик“ е внесено искане за регистрация на логотипа за търговски услуги като закусвални, кафенета, ресторанти, барове, столови, услуги по приготвяне на ястия и доставка по домовете им. До момента искането за регистрация не е разгледано, съобщава РИА Новости, цитирани от „Булевард България“.
Логото, което са подали за заявка, представлява обърнато на 90 градуса „М“ от McDonald’s, което е преобразувано в буквата „В“. Малко след като новината за опита за регистрация стана публично достояние, в сайта на компанията за продажба на консервирани храни с бранда „Дядя Ваня“ публикуваха странно опровержение, в което казват, че „не планират да пускат ресторанти за бързо хранене на мястото на McDonald’s.
„Юридическите лица от холдинга Ruspolebrands и брандът „Дядя Ваня“ няма отношение към логотипа, създаден в качеството на meme. Информацията, която се разпространява в интернет за предполагаеми планове за замяна на бранда „McDonalds“ с принадлежащия ни бранд „Дядя Ваня“, е фалшива“, се твърди в техния сайт.
Не е ясно обаче как в регистъра на Роспатент е внесено и платено заявление от тяхно име – в момента то продължава да е активно в публичния сайт.
От руската фирма заявяват, че те притежават едноименния търговски знак, който е регистриран в класа „заведения за обществено хранене“.
„В тази връзка, към лицата, които използват търговския знак „Дядя Ваня“ в своите изображения в сферата на услугите за обществено хранене, може да бъде предявена претенция за компенсации. В момента холдингът не обмисля пускането на верига от заведения за обществено хранене, но не се отказваме от такава идея в бъдеще“, се казва от името на фирмата.
Очевидното копие на логото на McDonald’s се появи малко след като американската верига за бързо хранене обяви, че ще спре временно работата на ресторантите си на територията на Русия. Компанията все пак е поела ангажимент да продължи да плаща заплатите и други задължения в размер до 50 млн. долара на месец.
Оттеглянето на McDonald’s беше сериозен символен удар за Кремъл, тъй като появата на веригата в СССР преди 30 години се смяташе за първата крачка на страната към Запада и свободната търговия.
На 10 март председателят на руската Дума Вячеслав Володин лично лансира идеята за замяна на McDonald’s с нова руска верига, която да се казва „При вуйчо Ваньо“.
„Трябва да защитим хората, защото компаниите, които сега напускат, искат да печелят, като използват наши суровини. Ето, McDonald’s ползва 100% руски продукти, а заявиха, че се закриват. Ами добре, закривайте се, само че утре трябва вече да има не McDonald’s, а „При вуйчо Ваньо“. Работните места трябва да се запазят, а цените – да се намалят. Ето с такъв подход“, казва той, цитиран от RTVI.
Отделно от него, кметът на Москва Сергей Собянин провокира подигравки в социалните мрежи, след като обяви, че ще отдели еквивалента на 3,3 млн. долара, за да субсидира чисто нова верига за бързо хранене, която да „влезе“ на мястото на 250-те ресторанта на McDonald’s в столицата.