Една снимка публикувана в профила на Kremona Guitars ни накара да си спомним за едно от безценните бижута на Казанлък, с които се гордее столицата на Розова долина. Намираща се в западната част на града, сгушена между съвременните търговски вериги и панелни блокове от миналия век, фабриката за производство на струнни музикални инструменти „Кремона“ е един от значимите посланици на Казанлък по света.
Историята на фабриката е повече от вълнуваща. Тя е е създадена през 1924 г. от майстора на ръчни инструменти Димитър Георгиев. Той се сражавал по време на Първата световна война и тогава открил своето вдъхновение в музиката. След което решил да се отдаде на дърворезбата на инструменти и да чиракува в Markneukirchen, където се намирало немското предприятие „Кремона“ и където развил своите лютиерски умения. При завръщането си в България той основал сегашната фабрика „Кремона” в покрайнините на Казанлък. Още със създаването си предприятието имало голям успех, защото инструментите на Георгиев, които били мандолини, виоли и китари са вдъхновени от моделите на Страдивариус.
90 години по-късно стотици лютиери започнали да създават добри китари за налагане в Европа на световните пазари с детайлите и качеството на инструментите. Всяка част е много внимателно избрана от прецизен материал, направена по уникална технология на ръка с немско-български ноу-хау.
Доказателство за уникалността на предприятие „Кремона“ е списъкът с музиканти, които използват със страст и любов инструментите му. Например Vladim Kolpakov, известен руски китарист, Xavier Padilla, бас китарист на група Gipsy Kings, Elliot Easton, китаристът на The Cars, както и професионалният танцьор и музикант Mark Ballas. Всички те имат в домовете си ръчно изработени инструменти от Казанлък.
„Кремона“ също създават специална серия фламенко и джаз китари, заедно с Lulo Reinhardt, който е племенник на легендарния Django Reinhardt.
Използваните материали са от местни дървета като роза и орех. Другото интересно за фабриката е, че залага и на екологичната продукция, защото са решили да произвеждат инструментите от местни дървета и затова звукът е уникален.
Впечатляваща е и масовата продукция. Всяка китара си има индивидуален сериен номер, по който може да се разбере кога дървото е било готово за използване, кой е работил по инструмента и кога е създаден той точно.
В света на музиката винаги има спор коя китара е по-добра ръчно изработената или масовата.
От една страна се защитава професията лютиер, а от друга, че масовите инструменти вече са по-качествени.
Във фабрика „Кремона“ всички работници са специалисти в качество и индивидуалност, отнасяйки се прецизно към всеки детайл и уникален звук, в едно с хармоничността, която притежава дървото, от което инструментите са направени. Тоновете и естетиката са във всяка дейност на създаване на финалния продукт, независимо дали говорим за китара или виола, които се сглобяват прецизно и със страст. Накрая се достига до гарантирано качество на звука, което дава комфорт на музикантите.
Източник: theyouth.info