Люта зима накарала първия строител на паметника на Шипка да избяга, изоставяйки градежа само на втория метър височина. Магаре изяло чертежа на монумента. Мечка гонила работниците. И какво ли още не. Това е само малка част от прелюбопитната история на Паметника на паметниците, както ние, българите, наричаме Шипка.
И той като самото ни Освобождение минава през куп перипетии преди да бъде официално открит. Всичко започва на 13 април 1879 г., когато по време на Учредително събрание в Търново по идея на Петко Каравелов се ражда родолюбивата мисия за построяване на монумент в памет на бойците, паднали за свободата на Отечеството. Предложението било прието единодушно и през 1921 г. е основаван специален комитет, който да ръководи градежа. Въодушевлението в българите е невиждано.
Заделяйки от залъка си, всеки се включва в събирането на средства за вдигането на паметника. Невероятно, но дори ученици събират парите си за закуски и ги даряват за народното дело. Няма друг такъв случай в българската история, в който и децата да са отдадени на каузата наравно с родителите си.
Следва обявяване на конкурс, който печелят архитектът Атанас Донков и скулптора Александър Андреев. И двамата не са случайни хора. Роденият в Габрово Донков е внук по майчина линия на Тотю Иванов – един от организаторите на Априлското въстание в Габровско и подвойвода на четата на Цанко Дюстабанов.
Атанас учи в Априловската гимназия, а после – в реална гимназия в София, а накрая през 1910 г. завършва монументална архитектура в Рим при проф. Черадини и проф. Манфреди. Отличен е със златен медал. Бил е възможно най-подготвеният за времето човек. Александър Андреев пък е роден в Ловеч, завършва скулптура в Рисувателното училище в София през 1903 г. при проф. Жеко Спиридонов, след което специализира във Виена, Мюнхен и Берлин.
Дотук всичко е наред. Градежът на паметника започва през 1926 г., когато строителят Илия Мъглов сформира бригада дюлгери от Габровския край. Започват работа през септември. Но с настъпването на зимата бързо разбират, че условията на върха ще са доста по-трудни, отколкото са предполагали. И едва вдигнали два метра от постамента, се разбягали. Успели да построят само онази част, която днес е гробницата.
Избягал дори башмайсторът Илия Мъглов .Паниката в комитета била огромна. Откъде да намерят нов строител. Спрели се на Пеньо Атанасов – Бомбето. Но се наложило дълго да го убеждават да се нагърби с тежката задача. Затова го завели на върха – да види и усети мястото, където трябва да се извиси монументът.
Първоначално Бомбето не приемал. Вече се знаело, че свирепите бури и рекордните студове са отказали първите строители. Но на върха бил и Тодор Киров, опълченец, който се цанил за строител на паметника от първия ден на градежа, сочат спомените на Бомбето, които се пазят в Държавния архив в Търговище.
70-годишният дядо паднал на колене пред младежа до един от окопите край камъните, разплакал се и казал: “Слушай масторче, тука бях аз по време на най-ожесточената битка, два пъти съм раняван. Като баща те моля, съгласи се да построиш паметника. С това ще ми се успокои душата.” Пеньо силно се развълнувал. Казал си: “Тука хората живота си са дали за България, та аз в мирно време от вятъра ли да се плаша!”. И на връщане, в кръчмата “Орлово гнездо” в село Шипка, подписал договора.
Дали му пълната свобода да ръководи целия строеж, дори и финансово. Пеньо е роден в село Дралфа, Търговищко. Баща му е строител, работил с Уста Кольо Фичето. Славата му на отличен майстор се носела из цялата страна. Едва 15-годишен, Пеньо вече пътувал с баща си по строителни обекти в Русе и в Цариград, където усвоил всички тънкости на занаята.
Прякора си Бомбето получава, след като се връща от Търговище, облечен алафранга и никой в кръчмата не го познал. До края на живота си не сваля от главата си емблематичното бомбе. Като трудовак в Шумен пък се научил да разчита инженерните чертежи. Бил толкова добър, че наборите го наричали Инженерина.
20-годишен, Пеньо получил свидетелство за майстор-предприемач от Министерството на обществените сгради, пътищата и благоустройството, което му позволявало да ръководи строежи на стойност до 5 милиона лева, въпреки че нямал нито строително, нито инженерно образование. Така само на 26 години майстор Пеньо поел най-важния за млада България градеж.
Но пречките не спират. Строителят лично събира работници и ги води на върха. Пристигнали привечер, легнали да спят на голата земя, увити в черги. Но се извила буря. Вятърът ги засипал с пръст и дребни камъни. На сутринта и тези работници се разбягали. Пеньо останал сам, но не се отказал. За десетина дни събрал нова бригада – този път сурови балканджии от Габровския край. Работниците взели със себе си воловете на семействата си, за да могат да носят камъните и пясъка.
А камъните се вадели на ръка, и от отдалече. Направили си землянки за спане, на които вратите се отваряли отвътре навън. Строежът не спирал ни в студ, ни в дъжд. Веднъж снегът така затрупал вратите, че не могли да ги отворят. И се наложило да правят дупка в покрива, за да излязат. Една сутрин, станали работниците и какво да видят – магарето изяло чертежите на паметника. .Останала само главата на лъва
Наложило се да направят нови. Но с това премеждията не свършили. Друг ден мечка нападнала магарето, което е носело вода на работниците. Подгонила го и то влязло в землянката при строителите. Спасило ги това, че вратата се отваряла навън и мечката не успяла да влезе. С градежа се ангажирал дори цар Борис III.
Ходел често, искал непрекъснато да помага. Не по-малко драматична е историята на самия лъв от паметника. По проект той трябвало да е на върха и да гледа на север. Но румънците обявили протест: не можело страшният звяр да гледа към тях, защото това намирисвало на териториални претенции и ги плашело. Тогава българските власти реши лъвът да се обърне на юг, но по същия начин реагирали Гърция и Турция. Намеквало се, че с този акт българите търсели реванш за Ньойския договор.
Истината е, че всъщност било изключително трудно 12-тонния лъв да бъде качен на върха на пресечената пирамида на монумента. Пък и там, горе, щял да се изгуби. Затова е оставен на една от площадките. Бронзовата скулптора е дело Кирил Шиваров, който изработва и статуите на братята Евлоги и Христо Георгиеви на входа на Софийския университет. Шиваров прави гипсов модел на лъва, за да може по него да бъдат отлети частите на истинския лъв във Военната фабрика.
Но през нощта някаква вагонетка се откачила, тръгнала и ударила модела, разказва пред БНТ Христо Гъдев, син на майстора занаятчия от с. Шипка Христо Гъдев, който монтира 8-метровата бронзова скулптура. На сутринта намерили гипсовия лъв на парчета.
Затова подобно на повторно нарисуваните чертежи на паметника, се наложило изработването на втори модел. Той обаче станал по-хубав – дълъг 8 метра и висок 4. Не е могло да се отлее цял лъв, връща лентата от разказите на баща си Христо Гъдев. Затова са отлети 52 парчета от месинг. Според част от легендите за отливките са използвани гилзите от Шипка, други – стари боеприпаси в района на военната фабрика в София. Конкурсът за монтажа на лъва печели именно майстор Христо Гъдев.
Той също е потомък на опълченец. Монтажът отнел цяла година. Вътрешността на лъва е куха. В нея има много стабилно метално скеле, с което се свързват отделните части. Майстор Гъдев оставя и люк от вътрешната страна, през който може да влязат хора, ако се наложи ремонт. Първият такъв стана необходимост миналата година и когато реставраторите влязоха в туловището на звяра ахнаха от прецизната работа на Гъдев и хората му. Никаква корозия. Защото когато сглобили частите, във фугите между тях сложили медна ламарина. Така се заравнили всички части и се получила монолитна фигура без процепи, през които да прониква влага.
100 000 души, след които 80 живи опълченци, откриват на 26 август 1934 г. паметника на връх Шипка. На церемонията присъства цар Борис Трети. Но липсва най-важният човек майстор Пеньо Атанасов – Бомбето. Типично по български никой не се сеща да го покани на официалната трибуна, дори не споменават името му, нищо че той не слиза 3 години от върха, дяла с майсторите си камъните на ръка и буквално оставя кръвта от ръцете си по монумента.
Награди има за всички официални лица, но не и за него. Строителят гледа церемония от подножието – някъде там долу, сред стотиците хиляди хора. Дълбоко засегнат, в следващите 30 години нито стъпва на върха, нито казва някому, че е строил паметника. В родното му село научават, когато негови съседи се връщат от посещение на монумента, където чуват екскурзоводската беседа.
Най-тъжно е, че че строителят, който дава на България най-величествения й паметник, мостът на Струма при село Студена, фабриката на строителното дружество “Циклоп” край Горнобански път в София, катедралата и Учителският институт в Шумен и дори къщата на Тодор Живков на ул. “Оборище”, умира напълно непризнат.