Линията Букурещ – Гюргево е първата влакова линия в Румъния и е открита през 1869 г. През 2005 г. обаче е затворена след срутването на моста “Арджеш” в Градище. От тогава до днес влакове между дунавския град и столицата се движат по заобиколен маршрут, който удължава с 60 км разстояние с повече от час и половина време. Това скоро ще се промени, а с него вероятно и развитието на част от България, пише capital.bg.
През есента на тази година се очакваше отварянето на директната линия Букурещ – Гюргево – Русе. Втори етап на проекта пък трябва да вдигне проектната скорост на трасето до 160 км/ч, а крайната спирка ще е летището Отопени, което означава, че от крайбрежния български град до румънската столица ще се стига за под час с влак.
Срокът ще се промени, тъй като проблеми със строителството са отложили завършването за догодина. Но това отново е по-бързо от всички български проекти. Това е важно за румънския град, тъй като е част от стратегията за въвеждане на метрополитни влакове в южната част на Букурещ, но е и от съществено значение за хората от Северна България, които българската държава е отрязала от достъп до скоростни влакове и пътища – нещо, което няма да се промени в следващото поне десетилетие. Пускането на тази линия не само ще отвори Отопени към цяла Северна България, но и ще привърже много повече този регион към метрополията на Букурещ. Ще има значение и за търговията между двете страни, свързани само с два моста, които перманентно са блокирани от задръствания и проверки.
Реконструкцията и модернизацията на линията Букурещ-север – Жилава – Гюргево-север – граница, част трансевропейския транспортен коридор Рейн – Дунав, бе подписана с австрийска компания PORR през декември 2020 г. за 472 милиона леи (близо €120 млн. от които €102 млн. е съфинансиране по Механизма за свързаност на Европа). Финансирането от ЕС представлява 85% от всички разходи по проекта, останалото са национални средства), а срокът за изпълнение е 36 месеца. Линията трябва да бъде завършена по проект до началото на декември 2023 г. и се движеше в срок, но в последния месец излязоха информации за некачествена работа от подизпълнители и се оказа, че вероятно трасето ще бъде отворено догодина.
Проектът е разделен на 2 етапа – етап 1 е свързан с повторно отваряне на железопътния трафик на моста над река Арджеш, между Видра и Градистеа/Комана. Мостът бе разрушен след наводнения през 2005 г., а жп превозите бяха отклонени през Виделе (около 75 км югозападно от Букурещ), което значително увеличи времето за пътуване. Този етап ще свърши най-скоро. Етап 2, който включва модернизация на железопътната инфраструктура между жп гари Букурещ-север – Гюргево-север – граница Гюргево и вдигането на скоростта, ще започне да се строи тази година.
Непосредствено след завършване на първия етап от проекта обаче времето за превози на пътници и товари ще бъде съкратено с 80 мин. В дългосрочен план модернизацията на железопътната линия ще повиши оперативната скорост и условията за безопасност на пътниците и товарите, което ще направи железопътния транспорт по-привлекателен и конкурентен.