Българските ученици отново са с най-ниски резултати сред връстниците си в Европа, показва мониторингът на Европейската комисия за 2022 г. Индикаторите за напредъка в образователната система ни нареждат по успеваемост до държави като Венецуела и Колумбия, коментира в предаването “Репортер” на радио Стара Загора Нели Колева, ръководител „Стратегически партньорства“ във фондация „Заедно в час“.
По думите й все по-голям процент от брутния вътрешен продукт се отделя за образование, а само по една от оперативните програми България е получила над 1,3 милиарда лева за седем години:
Обяснението е, че парите са похарчени и усвоени, но не са инвестиране там, където е най-нужно, по правилен начин, не се осъществява качествен мониторинг и проследяване на постигнати резултати.
Решението е да се определят проблемите, да се набележат мерки и да се следи какви са резултатите, казва Нели Колева. Тя смята, че трябва да се засили административния капацитет за планиране, отчетност и контрол за това как са похарчени парите за образование. Добре е да се потърси опита на учителите и организациите, които въпреки трудностите са постигнали успехи на терен. Средства има, въпросът е как се инвестират, заключи Нели Колева.