България се изкачи до 48-мо място от 63 страни в Световната класация за дигитална конкурентоспособност за 2022 г. В сравнение с изминалата година страната е била на 52-ро място от 64 държави. Това съобщават от Българската търговско-промишлена палата.
Дигиталната класация е показател за нивото на развитие на цифровите технологии и степента, до която тяхното прилагане оказва влияние върху бизнес практиките, административното управление и функционирането на гражданското общество в страните-обект на проучването.
При България се наблюдава умерен ръст в показателите по два от основните критерии, а именно знанията и бъдещата готовност, а бизнес гъвкавостта, IT интеграцията и нагласите към приспособяване демонстрират най-положителните тенденции. Като най-силни страни на България в областта на дигиталната конкурентоспособност са посочени концентрацията на жени в изследователския сектор (11/63), предоставени високотехнологични патенти (13/63), липсата на страх у предприемачите от провал (06/63) и защитата на личните данни от закона (20/63).
За първи път от пет години насам класацията е оглавена от Дания, която измества четирикратния първенец в сферата на дигиталната трансформация – САЩ.
Методологията на Световната класация за дигитална конкурентноспособност включва наблюдение и сравнение по три основни фактора: знание, технологии и бъдеща готовност, разделени на общо 52 критерия, позволяващи да бъде оценен всеки един аспект на процеса по откриване, разбиране, внедряване и развитие на цифровите технологии в страните-участнички в класацията.
Важно заключение от тазгодишната класация за дигитална конкурентоспособност е, че правителствата и частният сектор трябва да инвестират навсякъде – в таланти, обучение и образование, научна концентрация и научноизследователска и развойна дейност – за да защитят цифровата си инфраструктура от кибератаки и да осигурят конкурентни услуги на електронното управление. Това са и ключови стъпки към създаването на цифрово конкурентни икономики.