Закупуване на тройно повече преносим състав за потребностите на БДЖ по отношение на първичния вид за сметка на вложенията в жп инфраструктура – това планува новият вид на Плана за възобновяване и резистентност в бранш “Транспорт”. Той беше показан за първи път през днешния ден пред бранша, като липсваха сумите за всеки съответен план.
Липсата на предварителна информация провокира неодобрение в сектора и вицепрлемиерът и министър на финансите Асен Василев даде обещание да има спомагателни срещи сред транспортния бранш с екипа, подготвил измененията.
Проектите за модернизацията на жп гарите и тяговите подстанции, които са основни за енергийната успеваемост, отпадат за сметка на пазаруването на нови локомотиви и влакове, в това число на два етажа. Това стана ясно от представянето на плановете от Виктор Чаушев, консултант на министъра на превоза Николай Събев.
Другата оригиналност е, че са вкарани няколко плана свързани с Русе – родното място на транспортният министър. Единият е построяването на интермодален терминал в Русе и внедряването на умна система за ръководство на влаковете така наречен ERTMS-2 по линията Русе – Каспичан.
Председателят на КТ ” Подкрепа ” Димитър Манолов попита повърхностно за какво Русе, а не Варна, където пристанището е по-голямо, обработва повече товари и този план би бил по-рентабилен.
Виктор Чаушев отговори, че главният миг в прекрояването на проекта в бранш превоза е, че плановете би трябвало да бъдат осъществени до 30 юни 2026 година и нито ден повече. Изборът на пристанище Русе за интермодален терминал е напреднала фаза с направен план по сегашната стратегия ” Транспорт ” и може да бъде осъществен бързо, аргументира се той.
Нови влакове на два етажа
В първичният вид на проекта беше заложено закупуването на 20 мотрисни влака за 312 млн. лева за обслужване на крайградските линии.
Сега се планува да бъдат купени 42 електрически влака, от които 7 да са на два етажа за 373 милиона лв. плюс съфинансиране от държавния бюджет. Те ще се движат с оптималната скорост от 160 км/ч в крайградските зони, така наречен S-Bahn железница. Чаушев изясни, че се купуват влакове на 2 етажа, тъй като по този начин излиза стопански рентабилно пътуването. Досега у нас не е имало 2-етажни мотриси. Това провокира въпроси с тяхното обслужване и поддържане.
Крайградските влакове ще се употребяват до близки дестинации към огромните градове София, Пловдив и Варна, където плановете сочат, че има търсене. Двуетажните мотриси пък ще са за най-натоварената жп линия София – Перник, която обезпечава близо 10 на 100 от целия трафик. Другата линия, по която ще вървят е София – Своге, уточни Чаушев.
Отделно ще бъдат купени още 20 електрически push-pull влака , които ще обслужват главните посоки от София до Варна, Бургас, Свиленград, Русе, Кулата, уточни Чаушев без да заяви цената. Те ще се движат с оптималната скорост от 200 км/ч. В проекта на ГЕРБ нямаше подобен план.
Закупуването на толкоз доста влакове за придвижване с висока скорост повдигна и въпроса, къде ще се движат те, откакто инфрастурктурата към момента не е построена. Пловдив – Свиленград – турска граница е единственото направление, където това може да се случи. Най-късно до 2030 година би трябвало да е готово и жп направлението Бургас – София.
Другата оригиналност е закупуването на 18 локомотива за маневрени действия в депата. По този метод ще понижим разноските, аргументира се Чаушев.
Той добави, че страната поема уговорката да поддържа новият преносим състав в идващите 15 години. Виктор Чаушев не уточни какъв брой ще коства това на страната годишно, къде ще се случва и от кое място ще се намерят фрагменти. Тези влакове са оригиналност за българските железници и все още няма квалифицирани фрагменти за тях и профилирани ремонтни депа.
Интермодален терминал Русе
Управляващите залагат в проекта и построяването на интермодален терминал в Русе. Не беше посочено какъв брой ще коства той. Уточнено бе, че ще се строи с европари върху парцел, благосъстоятелност на Национална компания ” Железопътна инфраструктура “, а по-късно ще бъде даден на концесия. Целта е този терминал да помогне за товарооборота в Северна България.
Това не е казус. По същия метод на концесия беше даден построения с европари интермодален терминал в Пловдив на за 27 години. Към момента той се развива сполучливо.
ERTMS вместо SCADA
С отпадането на плана за модернизацията на 20 тягови подстанции и на 21 секционни постове за 273.2 млн. лева отпада и създаване на система, сплотяваща телеуправлението и телесигнализацията SCADA.
Вместо нея ще се внедрява ERTMS-2. Предишните ръководещи предвиждаха парите за тази система да идват по стратегия ” Транспортна съгласуваност ” 2021-2027 година и при опция по механизма ” Свързана Европа “.
Каква е разликата сред двете системи? Системата SCADA дава опция за автоматизирано ръководство и наблюдаване на енергийните уреди, както от подстанцията, по този начин и отдалечено от диспечерските центрове. Системата ERTMS подсигурява сигурността на придвижването и дава опция за осъществяване на справедлив, непрестанен и самостоятелен от машинистите на влака надзор върху изискванията, при които се прави придвижването на влаковете в гарите и в междугарията.
Така най-новата система ERTMS-2 ще се прави за първи път по линията Русе – Каспичан, по която сега тече ремонт на релсовия път. Такава система не би разрешила нещастието, която стана в Хитрино, сподели Чаушев. Досега се внедряваха системи ERTMS-1 .
Заложено е бордово ERTMS съоръжение и на 108 магистрални електрически локомотиви и мотрисни влакове за всички железопътни превозвачи – държавни и частни, сподели Виктор Чаушев.