Oнлайн изданиетo за икономически новини и анализи от България, Kaпитал посвети материал на казанлъшкото село Овощник. В него автора разказва, за това как района около Овощник и Казанлък се превръща в притегален център за инвестиции и икономически растеж.
Овощник е малко подбалканско село на шест километра от Казанлък и 20-ина от Стара Загора. Според последното преброяване през 2021 г. населението му е малко над 1500 души, но това не му пречи да се заформя като истинска СПА и туристическа дестинация благодарение на няколкото знакови обекта в района. Разполага с два термални извора с високо съдържание на флуор във водата. През 2017 г. местната общинска минерална баня е реновирана, а още от 2015 г. има собствен аквапарк, а от края на 2022 г. и Kings’ Valley Medical & Spa Hotel, първият петзвезден хотел в селото и едва вторият (другият е “Константина палас”) в цялата община Казанлък.
В самото Овощник има и три къщи за гости с капацитет 25-30 души. В непосредствена близост до петзвездния хотел и общинската баня се намира гражданско летище, от което се изпълняват частни полети с малки самолети, използвани включително за развлекателни спортове. Отново там се намират и два къмпинга за каравани, а на около 13 километра древните Бащин камък и Мегалит (“Вратата на богинята”). През август 2022 г. бе открита обновената минерална баня и в близкото село Ягода. От другата страна на близкия язовир “Копринка” пък се намира Павел баня, в която община според регистъра на местата за настаняване към Министерството на туризма има около 120 обекта, като 10 от тях са категоризирани като хотели. Цели три са с пет звезди и един с четири. В близост пък е село Скобелево, до което от няколко години е изграден етнопарк и розоварна “Дамасцена”. С Долината на тракийските царе около град Шипка, руската църква там и ако включим монументите “Шипка” и “Бузлуджа”, заформя се истинска туристическа зона.
Всички тези туристически обекти и забележителности биха и привличат множество посетители в региона. И макар в Казанлък и цялата община да имат общо 129 места за настаняване (от тях освен този в Овощник има още осем хотела), наличието на толкова голям и висококатегоризиран хотел изглежда логично. Благодарение на минералната вода разполага със собствен СПА център, което допълнително привлича специфични клиенти, а според Адриана Ангелова, директор бизнес развитие на Sofia Hotels Management, конферентният туризъм ще изиграе важна роля за запълване на капацитета му.
Петзвездно СПА
“Идеята на НИКМИ (собственост 50% на Николай Козанов и 50% на Румяна Благоева според Търговския регистър), собственик на хотелите Millennium и Grand Hotel Sofia в столицата, а Козанов и Благоева и на “Лилия” в Златни пясъци, да се построи хотел, който “да комбинира концепцията за бизнес и СПА в едно”, се заражда преди около 10 години. Ангелова разказва, че “основните фактори, които допринесоха за избора на село Овощник, бяха централната локация и спецификата на минералната вода”. Обяснява още, че се намира на 2-3 часа от най-големите градове в страната и че са търсили място в централната част на страната, да е достъпно и удобно, както и да е близо до голям град. “Овощник отговори напълно на очакванията ни заради близостта си с Казанлък и Стара Загора”, казва още тя, но признава, че за финалното решение голяма тежест са изиграли характеристиките на минералната вода.
През 2015 г. е направена балнеологична оценка от Министерството на здравеопазването, която е доказала лечебните свойства на водата в Овощник в лечението на различни ставни и ортопедични заболявания, такива на периферната нервна система, както и хронични неспецифични дерматити. Така от фирмата инвеститор установяват, че могат да доразвият първоначалната им идея за бизнес и СПА хотел с медицински център.
Така Kings’ Valley съчетава две от най-актуалните в момента направления в туризма – събитийния, който се възроди след пандемията от ковид-19, както и медицинския и СПА туризъм. От управата му казват за него, че “е място, подходящо за всеки, по всяко време на годината”, като изтъкват, че той има различен тип стаи и апартаменти, вътрешни и външни басейни, teen зона с игри, около 15 дка зелени площи на открито, тенис кортове, както и падел (между тенис и скуош) игрища. Хотелът разполага още с два а-ла-карт (с меню) и един бюфетен ресторант, както и няколко бара – в лобито на хотела, външен, един в СПА зоната, както и специален бар за кубински пури и карибски ром. Гостите имат на разположение още нощен клуб и конферентен център с 12 зали.
Клиентите, които на този етап привлича петзвездният хотел, са предимно от България. Все пак има и чужденци, като по време на отминалите през май и юни празници на розата той е бил посетен от гости от над 15 различни националности. Очакванията са през лятото да има интерес от традиционните за региона азиатски пазари. Макар хотелът да работи едва от около шест месеца, Адриана Ангелова разказва, че “до момента се радваме на доста висока средна заетост, над първоначалните очаквания”, като през седмицата хотелът посреща предимно групи, конференции и събития, а през уикендите индивидуални гости.
За “оптимизиране и удължаване на престоя” на гостите спомагат медицинските пакети на хотела, а освен собствения му сайт за резервациите биват използвани различни системи, включително “на големите международни туроператори”. От поместената на сайта на хотела информация за множеството забележителности в радиус от 30-40 км може да се заключи, че за пълненето му се разчита и на тях.
Ангелова разказва, че “ползите от един такъв голям обект за икономиката на региона са много” като “конферентният туризъм е жизненоважна част от хотелиерската индустрия и може да генерира значителна част от приходите на хотела и да премахне сезонността му”. Според нея “всяка конференция носи приходи за всички съпътстващи организацията бизнеси – транспортни фирми, производители на сувенири, маркетинг агенции, печатници, цветари, музеи и атракции в региона, местни производители на храни и напитки”.
Общата инвестиция в Kings’ Valley Medical & Spa Hotel е близо 80 млн. лв., като е с около 30 млн. над първоначалните планове поради “високата инфлация при строителните материали и хотелското оборудване на финалния етап от строежа на хотела”. Според информация в Търговски регистър през юли 2019 г. с Юробанк (Пощенска банка) е сключен договор за заем на стойност 17.5 млн. евро (около 34.2 млн. лв.), като управляващото дружество “Кингс валей” е заложено ведно със земята и строящия се все още тогава хотел.
Според регистъра за местата за настаняване хотелът разполага с 266 помещения за 383 души. Целият терен, на който се намира, заедно с външните обекти е над 41 дка, като застроената площ на сградата на хотела е 9.5 дка, а разгънатата застроена площ (РЗП) със сутерена е над 43 хил. кв.м.