Изминалата 2022 година беше време на експанзия на музикалната индустрия, което изглежда продължава и през настоящата година, а всички, които са част от музикалния свят, е добре да обърнат внимание на няколко основни тенденции в музикалния свят през 2023, тъй като несъмнено сме на етап на просперитет за професионалистите в този сектор по редица причини.
Има няколко ключови аспекта, които определят позиционирането на артистите и техния успех. След годините на несигурност по време на пандемията от КОВИД – 19, през 2023 година се вижда нова консолидация на музикалната индустрия, а един от признаците, че това се случва, са концертите и фестивалите, с които е изпълнена настоящата година. Много артисти правят световни турнета, което изключително помага на развитието на музикалния сектор.
През 2023 година се наблюдава още “възкресение” на виниловите плочи, макар че много професионалисти в индустрията спекулираха за окончателното им изчезване. Това отчасти се дължи на факта, че те са намерили начин да адаптират този тип продукти към младите хора, превръщайки виниловата плоча в колекционерска творба за своите фенове, така че добрата опаковка е от съществено значение. Данните сочат драстично повишаване в търсенето на винилови плочи – продажбите през 2022 година отбелязаха ръст с 200 процента спрямо предходната година. Всеки артист трябва да има предвид факта, че всички най-забележителни издание за годината имат винилови записи, а водещи изпълнители представят албуми на винилов формат.
Друг водещ фактор в музикалния бизнес за годината несъмнено е социалната платформа TikTok. Когато през 2018 година технологичната компания ByteDance представи TikTok на целия свят, никой не очакваше, че то ще се превърне в приложението, което ще определя музикалните тенденции през следващите години, но това е факт, сочат специалисти. Още миналата година много музикални професионалисти наблюдаваха отблизо тази платформа, тъй като мнозина прогнозираха, че тя ще промени структурата на индустрията, каквато я познаваме днес. Оглавявайки списъка като социална мрежа с най-голям брой потребители, TikTok се превърна в любимото пространство на потребителите за откриване на музика, както и във “витрина” за стари музиканти и нови таланти, където те да популяризират своите творби чрез предизвикателства и вайръл тенденции. Звукозаписните компании и дистрибуторите също не пропускат възможността, което предоставя тази социална мрежа, тъй като това е новото място за намиране на изгряващи артисти с достатъчно потенциал да развият своята музикална кариера.
Въпрос около тенденциите през 2023 година в музикалната индустрия е дали изпълнителите да продължат да издават албуми, или да преминат към сингли. Поради голямото предлагане на различни развлекателни продукти, се променя и консумацията, тъй като е много по-лесно за потребителя да прескача от едно съдържание към друго. Музикалните фенове търсят непосредствено съдържание, улеснено от алгоритмите в различните стрийминг платформи, което очевидно променя начините на търсене и слушане на музика. В резултат на това много професионалисти все повече препоръчват издаването на сингли, разпределени във времето по последователен график, за да могат артистите да поддържат интереса на фенбазата си и да не използват шанса си, като издават всички песни в албумен формат.
Все по-разпространено става използването на музика от изпълнителите чрез лицензи за
синхронизиране за нови предавания и филми, които се пускат в платформи за стрийминг.
Със сигурност, гледайки филм или шоу на Netflix, всеки е спрял за секунда за да си зададе въпроса „Чия е тази песен?“ и по този начин всеки открива нови артисти. Платформите за поточно предаване са безкрайна фабрика за аудиовизуално съдържание, така че е добра идея изпълнителите да знаят как работят лицензите за синхронизиране.
Цялата тази поредица от промени в пазара води до все повече независимост за творците. Благодарение на платформи като Twitch, които позволяват абонаменти и дарения, създателите проучват нови начини за монетизиране на съдържанието си в дигиталната музикална индустрия.
Очевидно тенденцията е за много промени в музикалния бизнес, а технологиите предвещават, че тепърва предстои нова ера в сектора.