Драстични разлики в цените на основни продукти в различните държави в Европа. Това показва справка в сайта за сравнение на цените на Министерството на икономиката. Проверка показа какви са цените на храните, напитките и стоки, които всекидневно използваме в домакинствата си – от едни и същи производители и с еднакви марки – у нас и в Европа?
В експеримента се включват храни, напитки и стоки за бита на едни и същи марки и грамажи, които могат да се намерят на щандовете у нас и в Европа. В кошницата с хранителни продукти се включват лакомства, шоколад, кафе, бира, безалкохолни напитки и деликатеси. В списъка със стоки за бита, които най-често се закупуват семействата са включени перилни и почистващи препарати и продукти за лична хигиена. Справката е направена между четири пазара – Франция, Великобритания, Германия и България. Проучването показва, че пазаруването в чужбина излиза по-евтино.
На първият пазар – в България, в кошницата влизат 6 продукта – бебешки пелени, дезедорант, душгел, перилен препарат, сапун и омекотител. Един от най-скъпите продукти е душгелът – цената му е между 6 и 12 лв., а в чужбина тя е наполовина. В случая е закупен такъв на промоция за 5,35, а стойността му на западните пазари е 2.20-3,80 лв. Сапунът също не отстъпва, като в България плащаме с 90% повече за един и същ продукт на една и съща марка. Перилният препарат е по-скъп единствено във Франция. Памперсите са по-евтини само във Великобритания, но за дезодорантите плащаме по-малко единствено от французите. В края на пазаруването излиза, че най-скъпо е във Франция – всичко излиза за 69,01 лв., в България – 64,83 лв., Германия – 60.30 лв., Великобритания – 49,04 лв.
В кошницата с хранителни продукти слагаме кафе, безалкохолни напитки, бира, шоколадови изделия и топено сирене. В Германия общата стойност на продуктите излиза 32,92 лв., в България – 32,73 лв., Франция – 30,70 лв., Великобритания – 29,17 лв, сочи проверка на Нова.
Според експерти, има няколко причини за разликата в цените у нас и в Западна Европа.
„Основната разлика е, че сме на един и същ пазар. Когато става въпрос за търгуеми стоки, те лесно могат да бъдат продадени и у нас, и в Германия, например. За да могат да бъдат продавани тук, те трябва да се доближават до цените на Запада, затова много от тези стоки са по-скъпи от тези в Европа. Трябва да се калкулира с какви посредници се работи, какви са оборотите на веригата, какви са разходите за съхранение и т.н.”, заяви Божидар Иванов от Центъра за икономически анализи в селското стопанство.