Дантелата на совалки е била създадена в средните векове в Западна Европа, като тя няма нищо общо с така популярната в България дантела на една кука. Изработването на тази дантела е сложно и свързано със специални инструменти – цилиндър, върху който се поставят и създават моделите и совалки с конци –колкото повече, толкова по-сложен е моделът.
Търсенето на тази дантела е било огромно, а цените – фантастични. Аристократи без дантели е било немислимо.
Носи се следният куриозен слух. Английският крал Чарлс II (1630-1685) се обърнал към парламента с молба да му се отпуснат средства за нова дантелена яка. Предполага се, че първите образци на тази дантела в България са донесени в края на ХІХ век от Брюксел и затова e наречeна- Брюкселска.
В периода 1906-1913 г. по препоръка на Министерството на просвещението в държавното рисувално училище в София се организират безплатни двугодишни курсове за учителки по везба и дантели. Идеята за създаването на училището за дантели в Калофер е на видния калоферец Минко Фетваджиев. Разтревожен от западането на родния си град след опожаряването му по време на Руско-турската война от 1877–1878 г., през 1902 г. той издава книгата „Поминъка на градеца Калофер и мнение за подобряването му в бъдеще”, в която наред с другите предложения насочва вниманието и към поминък за жените.
През 1909 г. плетене на совалкова дантела учи, изпратената от Калофер, Донка Шипкова. За начало на калоферската традиция в плетенето на совалкова дантела се приема откриването през 1910 г. на единственото в България специализирано училище за совалкова дантела „Трудолюбие”,където първата учителка е Донка Шипкова. То е с двугодишен курс на обучение и се издържа от Калоферското общинско управление, Калоферската дружба в София и Женското дружество “Просвещение” в града. В това училище са получили знания и професионални умения в създаването и изработването на совалков тип дантела около 1 800 жени и момичета.
Още от самото начало Донка Шипкова започва да разработва модели, които се различават от европейските образци с характерното си българско звучене. Изцяло нейна е заслугата за създаване на устойчива стилистика на совалковата дантела в Калофер. За много кратък период Донка Шипкова изгражда школа, в която се плетат изделия, съпоставими по художествена стойност и качество с образци, изработвани в страни с вековни традиции в плетенето на совалкова дантела. В създадените от нея модели са използвани характерни за българската природа флорални мотиви – рози, лалета, карамфили, слънчогледи, житни класове, дъбови листа в много различни варианти.
Създаването на устойчива стилистика на местната совалкова дантела и формирането на названието й като калоферска е изцяло заслуга на Донка Шипкова. Момичетата в училището и много жени извън него усвояват плетенето на дантела. Те продават изделията си в страната и чужбина. Така дантелиерството става характерен женски поминък за Калофер, който носи сравнително добри доходи през 20-те и 30-те години на ХХ в.
Теменужка Папазoва, личен facebook