Дългоочакваният тунел под Шипка, който трябва да улесни трафика в посока Север – Юг, ще се забави поне с половин година. Съоръжението трябваше да бъде завършено през лятото на 2026 г., но грешка на АПИ в Подробния устройствен план отпреди близо десетилетие ще го забави поне до 2027 г. Нуждата от ново проектиране възпрепятства и започването на същинските строителни дейности, съобщава economic.bg.
Защо?
От допълнително споразумение, подписано между Агенция „Пътна инфраструктура“ и изпълнителят Консорциум „ПСВТ“ на 19 януари тази година, става ясно, че са констатирани грешки в Подробния устройствен план, одобрен още през 2014 г. и Кадастралната карта. Така нареченият ПУП е изключително важен, тъй като от информацията в него става ясно откъде ще минава съоръжението и какви имоти ще се отчуждават.
Грешката е забелязана още през ноември миналата година, тъй като от тази дата е първото писмо на изпълнителя, с което претендира за удължаване на времето за проектиране. Не е ясно защо АПИ и МРРБ не са съобщили за проблема до момента.
Отчуждителните процедури са приключили през 2016 г. След това са изработени предварителен технически проект и разширен идеен проект. В процеса на изпълнение на проектантските работи по изготвяне на същинския технически проект изпълнителят установява въпросните несъответствия между одобрения ПУП и отразените в Кадастралната карта имоти по отношение на площите, отредени за извършване на корекциите на реките, предвидени в предварителния технически проект.
Установено е несъответствие между местоположението на съществуващите бентове и обслужващата сграда за водохващанията и отредените имоти. Не е отразено съществуващото трасе на републикански път I-5 Стара Загора.
Така изпълнителят претендира за удължаване на времето за проектиране, а оттам и на целия проект. Именно за да се коригира това, двете страни сключват споразумение, което официално е обявено на 8 февруари тази година и предвижда промяна в графика – удължаване на дейностите със 192 дни.
Предисторията
Припомняме, че АПИ подписа договора за проектиране и строителство с „Консорциум ПСВТ“ през юни миналата година по време на кабинета „Петков“. В консорциума водещ партньор е „Хидрострой“ АД, като влизат още „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД.
„Хидрострой“ и „Пътни строежи Велико Търново“ са собственост на Велико Желев – строителният бос, който бе арестуван наскоро по сигнал за изнудване и побой на свой служител. Впоследствие бе освободен под парична гаранция от 20 хил. лв. „Хидрострой“ строи и лотове от магистрала „Хемус“ по порочните инхаус процедури, по които частни фирми са получавали огромни аванси.
Стойността на проекта за тунел под Шипка е над 358 млн. лв. с ДДС. Той се финансира със средства от ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
Бившият регионален министър Гроздан Караджов не бе доволен от проекта, тъй като пътят е с по една лента за движение във всяка посока, което може да предизвика големи тапи.
Сегашният служебен ресорен министър Иван Шишков единствено спомена тунела по повод на удължаването на магистралата „Русе – Велико Търново“ до Маказа през ноември миналата година. Тогава той коментира, че съоръжението е планирано лошо и неправилно.
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10.5 км, от които 7.96 км са ново строителство, а 2.59 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово – Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4.011 км. Тунелът под Шипка ще е с дължина 3.2 км. Останалите 4 тунела са по-малки – съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.