Rolls-Royce завърши изграждането на първия демонстрационен модел на своя масивен двигател UltraFan. Предполага се, че той ще задвижва самолети към края на десетилетието. Тестването започва скоро с очаквания за 25% скок в ефективността, пише technews.bg.
Пътническите самолети ще продължат да използват въглеводородни горива в обозримо бъдеще – все още няма екологично чиста алтернатива, която да осигури надеждност и пробег като на сегашните превозвачи на дълги разстояния. Това е причината за разработване на следващото поколение двигатели UltraFan.
Гигантският турбовитлов двигател със сини перки е първият от серия, която ще се превърне в цяло семейство двигатели за тясно- и широкофюзелажни самолети. Неговият вентилатор с диаметър 3,56 м е с близо 5% по-голям от най-големия самолетен двигател, наличен в момента – General Electric GE9X. С подобно малко увеличение на диаметъра обаче се постига значително увеличение на обхватната площ.
UltraFan е създаден чрез нов производствен процес, контролиран от роботи, който е в състояние да произвежда сложните форми, необходими за аеродинамиката на витлата на двигателя. Титанът все още е предпочитаният материал за водещите ръбове на лопатките, но останалото е направено от въглероден композит. Това прави двигателя много по-лек от изцяло титаниевите витлови системи, използвани в двигателите на Rolls-Royce Trent-class.
Именно лекотата на вентилаторната система е основната причина, поради която става възможно машината да е толкова голяма. При по-малките си версии това ще означава по-малко общо тегло на самолета и съответно повече възможности за допълнителен товар на пътници и багаж.
Rolls-Royce казва, че UltraFan ще използва около една четвърт по-малко гориво от двигателите Trent от първо поколение. Това значи, че ще бъде по-евтин за използване, с по-дълъг пробег и по-щадящ за околната среда. Ще улавя емисиите на NOx по-ефективно, като ги намалява с около 40%. Първоначално двигателят е проектиран да работи със 100% устойчиво авиационно гориво, но Rolls-Royce разглежда и възможностите за хибридна електрификация и изгаряне на водород.
Първият демонстрационен модел е вече напълно сглобен и монтиран в новото тестово съоръжение Testbed 80 на компанията – инсталация за 108 милиона щатски долара в Дарби, Обединеното кралство. Тестовото съоръжение е определено като „най-голямото и най-умното“ в света.