Посланикът на САЩ у нас Херо Мустафа гостува в розоварна Терра Роза в град Шипка по случай кампанията по розоварене и на място се запозна с процеса по дестилация. “Аз обичам българската роза и пожелавам тя да продължи да прославя България по света”, каза дипломатът. Официални гости на събитието бяха кметът на град Казанлък Галина Стоянова, кметът на град Шипка Василка Панайотова и кметът на село Шейново Петя Лейкова.
Розоварна Терра Роза е собственост на компанията “Есетере” в Добрич, която е част от голямата американска компания за производство на етерични масла “doTERRA”. Според Херо Мустафа това е категорично доказателство за стабилното сътрудничество между двете държави. “Очаквам с нетърпение още по-тясно сътрудничество в тази област”, заяви тя. Мустафа обясни, че продукцията на етерични масла от България се използва в Юта в сферата на ароматерапията и това е много добре развит пазар, който предстои да се развива още по-бързо.
Пламен Николов, управител на “Есетере България” разказа, че дестилерията в Добрич е около десет пъти по-голяма от тази в Шипка. Там се произвежда и лавандула, която е почти индустриален продукт, за разлика от розата, при която трудът е предимно ръчен, обясни той.
Николов обяви пред журналисти, че след две седмици компанията ще бъде един от членовете-основатели на ново сдружение на дестилаторите в България. То ще се казва „Дестилирано в България“ като идеята е да се създаде разпознаваем бранд в света на потребителите на етерични масла. Членовете ще отговарят на конкретни стандарти, за да може маслата да отговарят на точно определени качества.
“Есетере” е бранш, фокусиран върху ароматерапията, който залага на неподправеното натурално ползване на маслата така, както излизат от природата. Всички останали индустрии, като парфюмерийната например, използват фракции на маслата, обясни Пламен Николов. Те “разчленяват” маслото на съставни части и избират различни неща. Николов даде за пример световнозивестният парфюм “Шанел 5”. По думите му там се използва българска маслодайна роза, но нейният аромат не е акцент. “Ароматът на розата не е интересен за парфюмерията, тази индустрия използва други качества на това масло, най-важна е способността му да задържа други аромати”, обясни той.
В България са инвестирани общо 18 млн. лева, това е категорично само началото, заяви Пламен Николов. В района на Шипка партньори на фирмата са около 15 фермери, но в Добрич фирмата поддържа дългосрочни договорни отношения със стотици такива, посочи той.
БТА/